Típusismeret a jobb együttműködésért

 A típusba sorolás segíthet bennünket abban, hogy a velünk kapcsolatban álló kollégákat, beosztottjainkat is jobban megismerjük.

A másik fél alaposabb ismerete alapul szolgálhat ahhoz, hogy elfogadjuk őt, hogy viselkedését ne úgy értelmezzük, hogy direkt bennünket akar bosszantani (E) a csiga lassúságával (I), hanem értsük meg, hogy temperamentuma preferenciája jellemzője. Vezetőként fontos tudni, hogy mire kell figyelnünk, hogy a másik elé tükröt tudjunk tartani, hogy vissza tudjuk tükrözni érzéseit, fejlesztendő területeit, hogy segíteni tudjuk őt.

A munkahelyi helyzetekben nagyon lényeges a különböző típusú beosztottakkal való hatékony együttműködés, meg kell érteni őket, hogy tudatossá váljon bennünk, hogy hogyan kell velük bánnunk, milyen típusú feladatok megoldásában, milyen feltételek mellett válnak hatékonyabbá, hogy a nézeteltéréseket meg tudjuk előzni, illetve a kialakult konfliktusokat megfelelően kezelni tudjuk.

Az MBTI segíthet minket abban, hogy tudjuk értékelni, becsülni kollégáinkat, beosztottjaink erősségeit, hogy katalizálni tudjuk személyes fejlődésüket, s az is tudatossá váljon bennünk, hogy a számunkra nehézséget jelentő feladatok megoldásában hogyan lehetnek segítségünkre a más típusú emberek?

Most gondoljunk át részletesen néhány tanulságot – a teljesség igénye nélkül – arra vonatkozóan, hogy hogyan tudunk az E-I típusokkal jól együttműködni, erősségeikre építeni, mire érdemes figyelnünk, hogy tudjuk az ő működésüket, fejlődésüket segíteni , a többi típusnál csak röviden érzékeltetjük, hogy mire érdemes figyelnünk a velük való együttműködés során a munkahelyen.

Az Extravertált  beosztottakkal kapcsolatban fontos tudnunk az előnyeikről, s ez alapján őket kérhetjük meg, ha sok ember előtt kell beszélni, ha érdekeinket kell felsőbb fórumokon képviselni. Adjunk nekik változatos, cselekvést igénylő feladatokat, amit másokkal együtt végezhetnek, mert energiát és lelkesedét sugároznak társaik felé.

Tudatosítani kell azonban bennük, hogy ahhoz hogy kapcsolataik jobban működhessenek, nagyobb türelemmel kell viseltetniük a többiek iránt, több figyelmet kell nekik szentelniük, gyakorolni kell az “értő figyelem” technikáját.

Érdemes egy-egy vita során alkalmazni azt a módszert, hogy az éppen szólni kívánó röviden összefoglalja az előtte elmondottakat és utána fejti ki saját érveit. Másik jól használható technika, hogy mindenki 4-5 mondatban összesűrítve mondja el gondolatait, ily módon gátat szabhatunk a terjengős beszédnek, s abban segítjük őket, hogy átgondolják mondanivalójukat, mielőtt szólásra jelentkeznének. Érdemes tudatosítani bennük, hogy a csend jó dolog is lehet, nem feltétlenül zavaró, nem kell mindig beszéddel kitölteni, a gondolatok logikus vázának felépítésére használható.

Az Introvertált beosztottak erősségei közé tartozik, hogy alaposan átgondolják amit mondani akarnak, emiatt pl. egy-egy pályázat megírása során jól tudnak teljesíteni. A viták érveit jól össze tudják foglalni, a megfelelő végkövetkeztetéseket le tudják vonni, szeretnek egyedül dolgozni.

Vezetőként fontos a velük való bánásmódban, hogy időt kell nekik adni egy-egy kérdés feltétele után. Gondolnunk kell arra, hogy ők először átgondolják a választ és utána kezdenek el beszélni. /

Egy-egy csoportos vita esetén hagyjunk időt a gondolkodásra (adjunk papírt az érvek feljegyzésére), s figyeljünk oda arra, hogy ők is mondják el véleményüket! Vonjuk be őket a “társasági életbe”, de megfelelő óvatossággal!

Ha látjuk hogy gondjuk van, megfelelő körülményeket teremtve elegendő időt és figyelmet biztosítva számukra, próbáljuk meg feltárni annak okát, alkalmazzuk náluk érzéseik, gondolataik visszatükrözésére az értő figyelmet, ha elfogadást éreznek, jobban megnyílnak! Mondatainkat soha ne fejezzük be! Érdemes megtanítani őket az én-üzenetekre pl. mondják ki, ha valami zavarja őket.

A fejlődés érdekében ugyanakkor tudatosítani kell Introvertált beosztottainkban, hogy a hosszú hallgatás a többiek számára esetleg azt jelentheti, hogy nem a másik által elmondottakkal foglalkoznak, hogy nem érdekli őket a téma, ezért jelezzék, ha időre van szükségük.

Az Érzékelő típusú beosztottaknál (S) nagyon kell figyelni az egyértelmű megfogalmazásokra, tényekkel és példákkal kell alátámasztani mondanivalónkat, az információt lépésről-lépésre kell adni számukra, a múltbeli tapasztalatokra érdemes építeni és a gyakorlati haszon érzékeltetése is fontos szempont.

A Intuitív  (N) beosztottak ezzel szemben szeretik, ha átfogó képekben szólnak hozzájuk, ha építenek képzelő erejükre, ha nem árasztják el őket részletekkel. Kedvelik a metaforákat és a hasonlatokat, a lehetőségekre történő utalást, egy-egy új módszer megtanulását. Fejlődésük elősegítésére segítsünk nekik rutinszerű dolgokat is elvégezni, ösztönözzük precízségüket.

A gondolati alapon történő döntést hozók (T) szeretik a logikusan felépített érveléseket, az ok-okozatiság elvének érvényesítését, a következményekre való utalást. Adjunk nekik elemzést igénylő , vagy olyan feladatokat, ahol szükség van a logikára. Nem szeretik, ha a vezető ismétli magát, a számukra feltett kérdésekben úgy kezdődjenek, hogy „Mit gondol….”.

Az Érző (F) beosztottakkal szemben fontos a barátságosság, tapintatosság, szemkontaktus és a mosoly. Érdemes elismerni erőfeszítéseiket és érzéseik létjogosultságát. Szeretnek embereket érintő kérdésekről beszélni, társaikkal foglalkozni.

A Megítélő beosztottak szemében fontos a pontosság és a felkészültség. Lényeges a szervezettség, hatékonyság, az hogy határozottnak és döntésképesnek lássák a vezetőt. Szükségük van arra, hogy  ne maradjanak nyitott problémák, zárjunk le egy-egy kérdéskört.

Az Észlelők valószínűleg sok kérdést tesznek fel, s egy-egy új információra nagyon nyitottak. Könnyebb velük együttműködni, ha van választási lehetőségük, nincsenek döntéskényszerben. Sokféle alternatíva felvetésére, megvitatására nyitottak, érdemes élni vele.

Címkék: , ,
Tovább a blogra »